CELE:
- kształtowanie słuchu fonematycznego
- usprawnianie analizy i syntezy słuchowej
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej
- ćwiczenie pamięci, spostrzegawczości oraz koncentracji uwagi
- wydłużanie fazy wydechowej
- relaks
POMOCE:
- bębenek
- klocki
- papierowe trójkąty
- obrazki
- piłka
- papierowe kwiatki
- magnetofon i kaseta z relaksującą muzyką
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Logopeda pokazuje dzieciom obrazek, nazywa go – wtedy wstają dzieci, których imiona zaczynają się na taką samą głoskę jak nazwa obrazka.
- Logopeda wystukuje na bębenku określone rytmy, a dzieci układają takie same rytmy z klocków.
- Logopeda rzuca piłkę do dziecka i wypowiada pierwszą sylabę słowa, uczeń wymyśla drugą sylabę, mówi słowo i odrzuca piłkę.
- Zabawa „Konik polny” – prowadzący układa na podłodze rytm z kartonowych trójkątów, następnie wystukuje taki sam rytm na bębenku i umawia się, że dzieci po kolei skaczą obok trójkątów jak koniki polne, w rytm uderzeń bębenka, w następnej kolejce zmieniamy ułożenie trójkątów i rytm.
- Każde dziecko otrzymuje obrazek, logopeda ma drugi zestaw i nie pokazując obrazka, wymawia pierwszą głoskę, dzieci mające obrazek, którego nazwa zaczyna się na podaną głoskę, pokazują go i wymawiają jego nazwę oraz wyklaskują sylaby.
- Logopeda podaje dzieciom pierwsze słowo, następnie dzieci po kolei wymyślają słowo, którego pierwsza głoska będzie ostatnią głoską poprzedniego (łańcuch głoskowy).
- Logopeda rozkłada przed dziećmi po 4 obrazki, trzy z nich mają taką samą pierwszą głoskę, wybrane dziecko nazywa obrazki i wskazuje rozpoczynający się inną głoską.
- Logopeda mówi powoli zdanie składające się z 3, 4, 5 słów, wybrane dzieci mają podskoczyć tyle razy, ile słów było w zdaniu.
- Dzieci otrzymują papierowe kwiatki, kładą je na dłoni i na polecenie logopedy zdmuchują je na podłogę (3 razy), następnie kładą się na podłodze, między kwiatkami, słuchają spokojnej muzyki i spokojnie oddychają – wdech nosem i wydech ustami (uruchomienie przepony). Prowadzący zachęca do relaksu krótkim opowiadaniem.