Blog

Problemy badawcze związane z pracą nad osobami jąkających się

Chciałam na początek określić że problemy badawcze mają zawsze formę pytań na które szukamy odpowiedzi za pomocą badań.

Pierwszymi problemami badawczymi które od razu nasuwają się to:

  • przyczyna powstania niepłynności mowy,
  • pytanie czy niepłynność mowy ma jakiś wpływ na funkcjonowanie w społeczeństwie badanej jednostki,
  • czy terapia jaką chciała bym zaproponować jest w stanie upłynnić a zarazem pomóc osobie która jest przedmiotem moich badań.

Pierwszym podstawowym i zastanawiającym problemem w badaniu jest rozpoznanie rodzaju jąkania u osoby ujętej w tejże pracy, a także ustalenie stopnia poprawy w jąkaniu się jaki wypracował sobie pacjent przez te wszystkie lata. Niestety w moim przypadku brak jest jakichkolwiek udokumentownych Brakuje też udokumentowanych technik pracy z jakimi pracowano wraz z pacjentem na przełomie tych wszystkich lat. Wielu ludzi rezygnuje z współpracy z logopedą ze względów finansowych bądź długotrwałych procesów terapeutycznych. Ludzie sami starają się sobie pomóc choć nie jest to takie efektowne. Widząc mojego pacjenta na przełomie tych wszystkich lat wiem, że poczynił wiele postępów lecz nie jestem w stanie przedstawić materiału sprzed lat. Problemy badawcze zawierają wiele pytań które nie koniecznie znajdują swoje rozwiązanie. Pisząc o problemach tej tematyki szukałam wielu definicji z tym związanych jednak że spotkałam się z opisem w książkach Sztumskiego że „ Problemem badawczym nazywamy to, co jest przedmiotem wysiłków badawczych, czyli po prostu to, co orientuje nasze przedsięwzięcia poznawcze” [1]. Jednym zdaniem mówiąc będzie to praca nad wieloma pytaniami czasem bez uzyskania konkretnej odpowiedzi. Natomiast Łobodzki napisał „Problem badawczy to tyle, co pewne pytanie lub zespół pytań, na które odpowiedzi ma dostarczyć badanie” [2]. Pilch mówi że „ problemy badawcze mają właściwie zawsze postać pytania” [3]

 

Bibliografia:

  • J. Sztumski, Wstęp do metod technik badań społecznych,Katowice,wyd. ŚLĄSK, 1995, s.38
  • M. Łobodzki, Metody badań pedagogicznych, PWN, Warszawa, wyd.2, 1982, s.50
  • T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk, WSiP, 1977, s.66
Shopping Cart