Blog

Diagnoza Logopedyczna

Diagnoza logopedyczna – zbiór określonych zasad i metod postępowania mających na celu ocenę rozwoju mowy oraz określenie nieprawidłowości w procesie komunikacyjnym.

Pojęcie diagnozy można rozpatrywać w dwóch zakresach:

  • szerokim (diagnozowanie), obejmującym całość postępowania badawczego, czyli rozpoznanie, program terapii i prognozę
  • wąskim, obejmującym samo rozpoznanie nieprawidłowości

Diagnoza logopedyczna obejmuje:

  • wywiad z dzieckiem i rodzicami dziecka,
  • ocena budowy i sprawności aparatu artykulacyjnego,
  • ocena funkcji połykowych,
  • ocena funkcji oddechowych,
  • badanie mowy pod względem sprawności artykulacyjnych,
  • ocena emisji głosu,
  • sprawdzenie kompetencji językowej (rozumienie i nadawanie mowy),
  • orientacyjne badanie słuchu,
  • ocena praksji i gnozji,
  • ocena płynności mowy,
  • badanie lateralizacji (określenie dominującej strony ciała),
  • badanie słuchu fonematycznego,
  • ocena pamięci słuchowej werbalnej,
  • przekazanie wskazówek do pracy w domu.

Testy używane podczas badania logopedycznego:

  • kwestionariusze obrazkowe wg G. Demelowej
  • Badanie mowy (różnych jej aspektów)
  • Kwestionariusz do ustalania zaburzeń mowy u dzieci – L. Kaczmarek
  • Od obrazka do słowa – H. Rodak
  • Test obrazkowo-literowy do badania afazji – J. Szumska
  • Skala do badania kompetencji komunikacyjnej dzieci – M. Kielar – Turska, M. Ligęza, M.Białecka – Pikul
  • Afa – skala – badanie mowy dziecka afatycznego – A. Paluch, E. Drewniak – Wołosz, L. Mikosza
  • Sprawdź jak mówię – E. Stecko
  • Przesiewowy test logopedyczny Z. Tarkowski
  • kwestionariusze badań przesiewowych do wykrywania zaburzeń rozwoju mowy u dzieci 2-, 4- i 6-letnich – D. Emiluta-Rozya, H. Mierzejewska
  • kwestionariusz Cooperów do oceny jąkania – M. Chęciek
  • kwestionariusz niepłynności mówienia i logofobii – Z.Tarkowski
  • test myślenia dziecka – M. Młynarska, T. Smereka
  • kwestionariusz do badania umiejętności komunikacyjnych u dzieci głębiej upośledzonych umysłowo – E.M. Minczakiewicz
  • zestaw prób do badania procesów poznawczych u pacjentów z uszkodzeniami mózgu – W.Łucki
  • skala dyzartrii – S.J.Robertson

 

Bibliografia:

  • E. Czaplewska, S. Milewski, Diagnoza logopedyczna, Gdańsk 2012
  • E. Stecko, Zaburzenia mowy dzieci – wczesne rozpoznawanie i postępowanie logopedyczne, Warszawa 2002
  • L. Kaczmarek, Nasze dziecko uczy się mowy, Lublin 1977
  • Gunia, V. Lechota, Wprowadzenie do logopedii, Kraków 2011
Shopping Cart