Na całokształt rozwoju dziecka i jego powodzenia szkolne w dużej mierze wpływa mowa. Jest ona atutem w nawiązywaniu kontaktów społecznych, daje możliwość precyzyjnej komunikacji, stanowi narzędzie w zdobywaniu informacji, pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć i upodobań. Zaburzenia i wady wymowy w znacznym stopniu utrudniają osiąganie sukcesów w szkole.
Jednym z najbardziej przykrych zaburzeń mowy jest jąkanie.
Jąkanie mówiąc najprościej to zaburzenie płynności mowy. Ma ono charakter dynamiczny. Autorzy zajmujący się tym zagadnieniem wiążą jąkanie z:
Jąkanie mówiąc najprościej to zaburzenie płynności mowy. Ma ono charakter dynamiczny. Autorzy zajmujący się tym zagadnieniem wiążą jąkanie z:
- nadmiernym napięciem mięśni narządów oddechowych, fonacyjnych i artykulacyjnych;
- brakiem czasowej koordynacji ruchów mięśni tych narządów;
- trudnością wynikającą z mimowolnego powtarzania, przeciągania, lub blokowania głosek czy sylab;
- nieprawidłowym zachowaniem werbalnym, z zaburzeniem komunikacji słownej;
- zaburzeniem adaptacji społecznej człowieka;
- nieprawidłową reakcją na występujące trudności.
Ćwiczenia z dziećmi jąkającymi obejmują trzy zasadnicze elementy:
- prawidłowe oddychanie;
- regulację tempa i rytmu mowy.
- rozluźnienie napięcia mięśni narządów mowy poprzez relaks i psychoterapię;
Artykuł płatny, koszt 2,46 PLN brutto.