Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego (CAPD – Central Auditory Processing Disorders) to zaburzenia pracy zmysłu słuchu wynikające z nieprawidłowości na poziomie Centralnego Układu Nerwowego (przy prawidłowej budowie i pracy części obwodowej, czyli uszu), które obejmują szeroki zakres objawów, z których występowanie chociaż jednego pozwala na postawienie diagnozy.
- Zaburzenia lokalizacji źródła dźwięku.
- Zaburzenia różnicowania dźwięków.
- Zaburzenia rozpoznawania wzorców dźwiękowych.
- Zaburzenia analizy czasowych aspektów sygnału dźwiękowego:
- zaburzenia zdolności do przetwarzania bardzo krótkich sygnałów dźwiękowych,
- maskowanie dźwięków następujących – głośny dźwięk zagłusza cichsze dźwięki następujące zaraz po nim,
Objawy: Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego są szczególnie widoczne u dzieci w okresie rozwoju nauki mowy oraz w początkowym okresie nauki w szkole, ale nie są to zaburzenia charakterystyczne tylko dla dzieci. Z tego typu zaburzeń nie wyrasta się z wiekiem. Oczywiście pewne trudności się zmniejszają, ale jednak pozostają trudnościami.
- Opóźniony rozwój mowy.
- Ograniczone rozumienie mowy, gdy nie jest kierowana bezpośrednio wprost do odbiorcy i/lub częste nieprawidłowe zrozumienie pytań i poleceń, szczególnie, gdy są długie i skomplikowane.
- Zaburzona intonacja (mowa monotonna, cicha, albo odwrotnie bardzo szybka i zbyt głośna).
- Nadwrażliwość na dźwięki.
Trening słuchowy:
- Terapia deficytu domknięcia słuchowego,
- Terapia rozpoznawania sekwencji dźwięków,
- Trening różnicowania fonemów,
- Trening prozodyczny,
- Trening Warnke.
- Wykształcenie u uczniów odpowiednich technik kompensacyjnych oraz poprawa ich funkcji poznawczych.
- Poprawa parametrów akustycznych klas szkolnych.
Terapie ruchowe:
- Integracja sensoryczna
- Bilateralna integracja
- Neurofeedbeck
- Indywidualna stymulacja słuchu Johansena,
- Metoda Tomatisa,
- Auricula Training Method,
- Samonas Sound Therapi,
- Metoda Paula Madaule,
- Trening integracji sensorycznej Berarda,
- Fast For Word,
- Logopedyczne i pedagogiczne treningi słuchowe. W rozporządzeniu MEN w sprawie warunków
Bibliografia:
- Katarzyna Rychetsky, Praca z dzieckiem z niedosłuchem centralnym, Katowice
- Jenny Thompson, Specjalne potrzeby edukacyjne, Warszawa 2013
- Alicja Tanajewska, Renata Naprawa, Jadwiga Stawska, Praca z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Razem łatwiej, Kraków 2015
- Ewa Puszczałowska – Lizis, Edyta Agnieszka Biała, Terapia osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa 2013
- www.centrumincorpore.pl
- http://www.cwro.edu.pl