Zjawisko to podobnie jak termin \” upośledzenie umysłowe \” jest bardzo złożone. Można je analizować od strony zmian, jakie zachodzą w psychice człowieka w związku z jego życiem społecznym; wtedy proces ten można nazwać socjalizacją albo uspołecznieniem i dopiero któremuś z etapów rozwoju nadawać jedną z podanych nazw.
Tak więc, dzięki bogaceniu cię percepcji społecznej następuje różnicowanie się zachowań społecznych.
Duże znaczenie dla ludzkiego zachowania się ma jednak środowisko społeczne, w którym nawiązywane są kontakty interpersonalne. To one stanowią możliwości oddziaływania na środowisko, a równocześnie za ich pośrednictwem środowisko oddziaływuje na zachowanie się jednostki. Ono to wywiera wpływ na proces socjalizacji poprzez występujące w nim modele zachowania się osób z najbliższego otoczenia.
Na proces socjalizacji dzieci, oddziaływują szczególnie modele zachowania się rodziców i nauczycieli ( zachowania osób znaczących dla dziecka) oraz wzorce pojawiające się w trakcie nawiązywania kontaktów społecznych w grupach rówieśniczych.