Blog

ĆWICZENIA WSPOMAGANE

Ćwiczenia wspomagane – mowa dziecka rozwija się od urodzenia. Niemowlęcy narząd artykulacyjny poprzez głużenie, gaworzenie, ssanie, żucie, połykanie i inne odruchy bezwarunkowe i warunkowe przygotowuje się do mówienia. Również w tym czasie powstają deformacje narządów artykulacyjnych, które mają bezpośredni wpływ na wady wymowy, tworzą się nieprawidłowe nawyki układów narządów artykulacyjnych. Wtedy też należy szukać pomocy u specjalisty. Stosuje się trzy rodzaje ćwiczeń:

  1. ćwiczenia bierne,
  2. ćwiczenia wspomagane,
  3. ćwiczenia samodzielne czynne.

Cechą wspólną wszystkich rodzajów ćwiczeń jest to, że rozwijają wszechstronnie układ ruchu. Ćwiczenia wspomagane stanowią łącznik pomiędzy grupą ćwiczeń biernych i czynnych dla niesprawnych grup mięśniowych. Celem tych ćwiczeń jest wzmocnienie mięśni, utrwalanie i odtwarzanie wzorców ruchowych. Terapeuta wprawia w ruch określone narządy artykulacyjne, jednak wymagają one współdziałania dziecka, czynnego włączenia się. Mają one też charakter naśladowania, np. podczas masażu:

  • mlaskania (przy rozciągniętych wargach)
  • cmokania (przy ściągniętych wargach), artykulacji samogłosek przed lustrem,
  • nakładania warg na siebie,
  • robienia z warg dzióbka,
  • odklejania językiem opłatka z podniebienia,
  • przesuwania języka między kącikami warg itp.

W przypadku, gdy dziecko ma kłopoty z wykonywaniem zadań, terapeuta pomaga mu, układając odpowiednio narządy artykulacyjne.

www.psychopedagogiczny.wordpress.com

Shopping Cart